Většina majitelů nemovitostí po předložení tohoto faktu rozdělí do dvou táborů. A to na skupinu, která bere prodej své nemovitosti jako výhodný obchod a snaží se maximalizovat její potenciál. A pak na skupinu, která není ochotná utratit již ani korunu navíc a má v plánu prodat co nejrychleji. Ta druhá bohužel ani netuší, že svým rozhodnutím vyhodili do vzduchu potenciální velký zisk z prodeje. Každý kdo se pohybuje v obchodě s realitami Vám potvrdí, že investice do malých oprav se vždy vyplatí. Pokud patříte do skupiny, která by radši na prodeji nemovitosti vydělala, tak věřte, že každá stokoruna kterou utratíte při přípravách na prodej se Vám několikanásobně vrátí. Tady uvádíme pár příkladů jak na to.
OPRAVY PODLAH
Pokud předpokládáme, že většina městských nemovitostí jsou byty, tak se nám hned skýtá jedna z největších možností jak zvýšit hodnotu těchto realit. Osmdesátá léta jsou již dávno za námi a taktéž i éra linolea. Pokud se ve vaší nemovitosti najde ještě kousek anebo kus. Je dobrý čas popřemýšlet jak se ho zbavit.
- Plovoucí podlahy – návratnost až 300%*
Plovoucí podlahy jsou dnes jedna z nejdostupnějších řešení jak s nevýrazné plochy na chození udělat velice funkční a estetický doplněk, který okamžitě změní ráz celé místnosti a zapůsobí na Vaše zájemce. Plovoucí podlahy jsou již také cenově dostupné a jejich montáž zvládne i Vaše maminka. Ceny plovoucích podlah se dnes pohybují pod hranicí 100,- Kč za m2 a pokud máte nemovitost o rozloze 60 m2 tak by se celková investice pohybovala kolem 6000,- Kč. Výše této investice se Vám však několika násobně vrátí. Momentální statistiky vypovídají o návratnosti až 300%. Toto Vám umožní pořídit tu novou televizi co tak moc chcete a která se tak nádherně bude vyjímat ve Vašem novém obývacím pokoji. - Položení nových koberců – návratnost až 200%*
Koberce se taky rychle vrací do módy. Pokud jste někdy chodili po kvalitním koberci s vysokým vlasem, určitě víte, že je to mnohem lepší volba pro pokoje jako ložnice a obývací pokoje. Ceny a široký výběr osloví zákazníky, kteří hledají kvalitu i dobrou cenu. Pokud se rozhodnete pro položení koberců tak vězte, že nejlepší volbou jsou neutrální pastelové barvy a Vaše zájemci to určitě zaujme. Momentální statistiky vypovídají o návratnosti až 200%. - Dlažby a obklady – návratnost až 200%*
Pokud se ve Vašem domě nebo bytě najdou nějaké popraskané dlažby nebo obklady, tak je rozumné investovat do jejich oprav. Pokud se jedná o malé plochy tak popřemýšlejte o jejich celkové výměně a “modernizaci”. Pro velké plochy výměnu nedoporučujeme z důvodu vysokých nákladů. Vhodné jsou neutrální zemité barvy pokud se jedná o podlahy a světlé odstíny pokud se jedná o obklady. Někdy postačí i samotná výměna spár. Pokud jsou spáry mezi kachlíky zašlé tak si najděte čas na jejich vyspárování. Momentální statistiky vypovídají o návratnosti až 200%.
MALOVÁNÍ STROPŮ A ZDÍ
návratnost až 400%*
Zájemci stráví delší čas pozorováním stropu než by jste se domnívali. Snaží se najít nějakou známky tekoucí střechy nebo jiné problémy. Co ale taky nechceme je, aby viděli mastné fleky v kuchyni nebo zakouřené stropy v obýváku a praskliny kolem oken. Nic tak neoživí nemovitost jako nová malba. Čerstvá malba patří k investicím s největší návratností. Pokud jste ochotni většinu natěračských prací si udělat sami tak je návratnost těchto investic až 400%. Na velké praskliny použijte pásku obsahující skleněné vlákno a překryjte spojovacím tmelem a vymalujte neutrální barvou. Smetanová se hodí báječně.
- Tapety
Není pravda, že kupující nesnáší tapety. Oni jenom nesnáší tu Vaši, protože je byla Vaše osobní volba a ne jejich. A samozřejmě, že nenávidí staré a zašlé tapety. Pokud máte tapety tak se jich co nejdříve zbavte. Nejsnadnější je použít odstraňovač tapet, který se dá i pronajmout. Velký výběr moderních tapet najdete v každém větším obchodu pro dům a zahradu. - Dřevěnné obklady.
I pokud nejsou Vaše dřevěné obklady z pravého dřeva, tak je můžete přemalovat a ošetřit. Zastaralé obložení musí pryč a starší vzory evokující dávné časy, nejsou v módě. Natřete obklady neutrální barvou. - Povrchy stropů s texturou
Různě tvarované polystyrenové profily, které byly kdysi tak v módě, dnes již nikoho nezaujmou. Spíše naopak, je to jedna z věcí, která zájemce odradí ihned. Nejlepší co můžete udělat je lehnout si na záda a začít odstraňovat ze stropu všechno co tam nepatří. Samozřejmostí je pak zcela nová malba. Sněhově bílá barva je tou nejlepší volbou. Prosvětlí celou místnost a opticky zvedne výšku místnosti.
MODERNIZACE KUCHYŇSKÝCH LINEK
návratnost až 200%*
Spotřebiče a kuchyňské skříňky jsou obyčejně těmi nejdražšími částmi při výměně kuchyně. Pokud není zapotřebí jejich výměna tak ušetříte velkou část nákladů. Pokud je ale Vaše kuchyň hodně zastaralá tak to může odradit většinu potenciálních zájemců. Statistiky dokazují, že návratnost je vyšší u kuchyní střední třídy. To znamená, že pokud hodláte investovat do regenerace Vaší kuchyně, spíše se ohlížejte po něčem jako akciové výprodeje. Tam je šance, že pořídíte dva roky starý model za třetinovou cenu. Vaši zájemci Vám však za ni zaplatí plnou cenu.
- Skříňky
Obnova povrchů je tou nejlepší volbou. Toto vyžaduje nalepení tenké fólie na povrch starých skřínek, výměna starých dvířek a úchytek. Další možností je dvířka přetřít tenkou vrstvou barvy pro oživení. Čistota je úplnou samozřejmostí. - Kuchyňské dřezy, baterie a desky
Granitové pracovní desky nejsou vůbec zapotřebí. Obyčejné, laminátové postačí. V obchodech jich najdete spousty a i ta nejlevnější splní svůj účel a to je, oživit. I standardní deska s vhodně zvolenými doplňky udělá dojem na Vaše zájemce. Naleštěné dřezy a baterie je to co prodává. Zkuste zabrouzdat například do obchodu IKEA kde najdete nepřeberné množství moderních, cenové dostupných kuchyňských doplňků.
MODERNIZACE KOUPELEN
návratnost až 200%*
Koupelny jsou kromě kuchyní jedním z největších problémů při prodeji nemovitosti. Pokud je ta Vaše víc než deset let stará,odradí více než 40% Vašich zájemců. Proto je velice důležité koupelnu modernizovat. Ale nemusíte se hned obávat vysokých nákladů. Pár šikovných triků to vyřeší.
- Zrcadla
Zásada číslo jedna: i to nejdražší zrcadlo neudělá dojem pokud není naleštěné. Zásada číslo dvě: čím více zrcadel tím lépe. Ano, většina našich bytových koupelen není větší než 6 m2. Proto je velice důležité, abyste opticky rozšířili a zesvětlili prostor. Velká zrcadla v rámu umístěná těsně nad okrajem vany je terno. Co taky prodává jsou vhodně umístěné bodové světla. - Květiny
Největší chybou, kterou můžete v koupelně udělat jsou umělé květiny. Nezáleží na tom že “vypadají jako živé”, zájemci to prokouknou a neudělá to dobrý dojem. Živé řezané květy ale naopak dělají zázraky. Zajděte k rodině a známým, kteří mají zahradu, a opatřete si čerstvě řezané květy. V každém květinářství jsou k dostání tekuté anebo práškové “vitamíny” které se přidají do vody a několikanásobně prodlouží životnost květin. - Tapety Ručníky, doplňky a hygienické potřeby
Dejte si záležet na tom abyste v koupelně vždy měli čisté a nově vypadající ručníky. Pořiďte si taky pár kousků nových osušek, které vypadají skvěle, pokud jsou svázané hezkou stuhou a poskládané do úhledných sloupečků. Vyvarujte se “vystavování” všech šampónů, mýdel a krémů, jakkoli drahé mohli být. Po dobu prohlídky by kromě tekutého mýdla na umývadle a pár vhodných doplňků na vaně, nemělo být vidět nic jiného.
Vhodnými doplňky jsou: barevné koupelové soli v hezkých flakónech, nové dřevěné sady pro péči o tělo a barevně sladěné svíčky.
Nevhodnými doplňky jsou: škrabky na nohy, pedikúry, manikúry, kartáčky na zuby, pasty, použitá tuhá mýdla, holící potřeby.
Jedním slovem, Vaše koupelna by se měla co nejvíce podobat těm v koupelnových studiích. Působící dojmem, že je nikdo nepoužívá. Stejně jako tam, dojem je to, co prodává.
- Sprchové kouty, vany a zástěny
Pokud nemá Vaše nemovitost samostatný sprchový kout, je pravděpodobné, že se sprchujete ve vaně. Používáte-li sprchový závěs, je rozumné ho po dobu prohlídky odstranit. Kromě toho, že opticky zmenšuje prostor taky nepůsobí hygienicky, jakkoli čistý může být. Dnes je na trhu mnoho možností jako například vanové zástěny, které působí velice moderně a nedegradují prostor koupelny.
Závěrem
Kupující chtějí koupit nemovitost, která nevyžaduje bezprostřední investici z jejich strany. Pokud se to samozřejmě neodrazí na ceně. Pokud je například Vaše kuchyň zastaralá ale zbytek nemovitosti je v pořádku, řekněte zájemci, že jste si toho vědomi a, že náležitě snížíte cenu nemovitosti o hodnotu nové kuchyně. Vesměs většina kupujících chce koupit nemovitost, která je připravená k nastěhování.