Dnes s tak mnoho informacemi ohledně prodeje nemovitostí dostupných ve sdělovacích prostředcích a na internetu, se mnoho lidí ptá, proč by měli platit realitního makléře. Odůvodněně se diví, jestli není lepší prodat anebo koupit nemovitost s pomocí internetu anebo klasických reklamních a prodejních metod, bez toho aniž by k tomu bylo zapotřebí realitní kanceláře. Pokud se ptáte na stejnou otázku, tady jsme pro Vás připravili seznam 8 nejlepších důvodů proč si najmout realitní kancelář anebo realitního makléře.
1. Vzdělání a zkušenosti
Není zapotřebí vědět nic o kupování anebo prodávání nemovitosti pokud si na to najmete profesionála, který o tom ví všechno. J.A Komenský jednou řekl, že pokud si najmete lidi, kteří jsou chytřejší než vy, tak dokážete, že jste chytřejší než jsou oni sami.
Trik je v tom najít toho správného člověka. Většinou si všechny kanceláře účtují zhruba stejně velkou provizi. Takže proč si nenajmout někoho kdo víc zkušený a vzdělaný než jste Vy. Všichni si chceme udělat více času sami pro sebe a tím, že si najmeme profesionály ho získáme.
2. Makléř, rovná se filtr
Makléři odfiltrují nevyžádané prohlídky a návštěvy. Pokud nemovitost kupujete tak makléř neprozradí Váš telefon anebo email nikomu jinému než na kom jste se spolu předem domluvili. Co Vás uchrání od desítek telefonátů a stovek emailů od lidí, kteří Vám chtějí prodat novou kuchyň anebo zrenovovat koupelnu. Pokud nemovitost prodáváte tak makléř odfiltruje všechny “falešné zájemce”, kteří si krátí odpoledne tím, že se hezky oblíknou a chodí dívat jak žijí jiní lidi. Věřte, že podobní zájemci nemají ani nejmenší zájem koupit Vaší nemovitost.
3. Poradenství ohledně stanovení ceny
Na rozdíl od toho čemu někteří věří, realitní makléři nestanovují ceny pro kupující a prodávající. Nicméně, pomáhají klientům aby oni sami udělali ta správná rozhodnutí ohledně ceny. Někteří makléři Vám prozradí podmínky jaké jsou momentálně na trhu, kterými se pak bude řídit celý proces nákupu nebo prodeje. Na to, jak byste měli postupovat, má vliv mnoho faktorů. Data jako například, cena za čtvereční metr podobných nemovitostí, průměrné prodejní ceny v okolí, počet dnů na trhu – DOM* (Days on Market), podíl prodaných nemovitostí z celkového počtu nabídek a další kritéria, budou nosnými daty pro Vaše rozhodování.
POZNÁMKA: *DOM (angl. “days on market”): počet dnů kdy je nemovitost aktivně nabízena v různých médiích do doby než je zařazena mezi “rezervované” reality. U těchto nemovitostí již prodávající akceptoval nabídku kupujícího ale transakce ještě nebyla dokončena. Mnoho makléřů však odvozuje průměrný počet dnů kdy jsou nemovitosti na trhu tak, že sečte počty dnů a vydělí toto číslo počtem nemovitostí v nabídce. Pro trh, kde převyšuje poptávka, platí, že DOM je nižší než na trhu, kde převyšuje nabídka. Příklad: průměrný počet dnů na trhu v Praze většinou spadá pod 30 dnů
4. Využívání profesionálních mediálních sítí
Realitní kanceláře a makléři se sdružují s jinými profesionály, kteří provozují služby, které jsou nezbytné při nákupu nebo prodeji nemovitostí. Většina realitních kanceláří spolupracuje z novinami, časopisy a realitními magazíny. Pokud se jedná o opravdové profesionály, budou zaregistrováni alespoň na jednom z internetových realitních portálů, jako například ten náš Bydlení 360. Tato spolupráce je pro Vás jako zákazníka velice důležitá a umožní Vám, že Vaše nabídka pokryje co největší území a osloví co největší počet lidí. Je velice nepravděpodobné, že byste tohoto pokrytí dosáhli sami bez velkých finančních nákladů.
5. Diskrétnost a umění vyjednávat
Profesionální realitní makléř umí dobře vyjednávat protože narozdíl od kupujících a prodávajících nezapojují svoje emoce do transakce a taky protože jsou zkušení. Umění vyjednávat mají v popisu práce. Dobří makléři nejsou jenom poslíčky, doručující nabídky kupujících prodávajícím a naopak. Jsou to profesionálové, kteří jsou trénováni prezentovat nabídky svých klientů v tom nejlepším světle a odpovídají za to, že veškeré důvěrné informace a zájmy klienta zůstanou utajeny.
6. Papírování a dokumentace spojené s transakcí
S nákupem a prodejem nemovitostí je spojené velké množství úředních dokumentů jejíž význam se nevyplatí podceňovat. I ta nejmenší chyba může v tom nejhorším případě vyústit soudním řízením. Každá realitní kancelář zaměstnává anebo spolupracuje s právníky, kteří jsou odpovědni za správnost a účinnost informací uvedených ve smlouvách. Proto pokud chcete minimalizovat riziko spojené z transakcí nákupu nebo prodeje nemovitosti je rozumnější kontaktovat realitní kancelář nebo právního zástupce , který Vás bude reprezentovat po dobu trvání transakce. Samozřejmě, že tato potřeba se přímo úměrně zvyšuje z cenou nemovitosti.
7. Odpovědi na Vaše dotazy po dokončení transakce
Dokonce i ta nejhladší transakce bez jakýchkoli komplikací Vás může ještě dlouho pronásledovat. Pokud například ve víru okolností opomenete splnit ohlašovací a jiné povinnosti anebo nesrovnalosti spojené s daněmi, dobrá realitní kancelář Vás nenechá na švestkách a pomůže Vám. Postačí jeden telefonát a Vaše otázky budou zodpovězeny. Pro klid v duši se ale při výběru realitní kanceláře ujistěte, že Vám budou nápomocni i nějakou dobu po dokončení transakce a že to bude zdarma.
8. Vytváření dobrých vztahů a kontaktů do budoucna
Základem úspěchu každého realitního makléře a jeho kariéry jsou jeho doporučení. Jen málo makléřů by přežilo, pokud by byli nuceni neustále vyhledávat nové a nové klienty. Důležitost tohoto faktu jim dává silnou iniciativu k tomu, aby svoje klienty udržovali co nejvíce spokojené. Díky tomu se udrží na trhu, a pokud budete v budoucnu potřebovat realitního makléře, víte, na koho se obrátit. Mnoho makléřů se Vám také z času na čas ozve, aby si osvěžili své kontakty.
Jak si tedy zvolit realitní kancelář, která bude efektivní? Co je důležité vědět, abyste si vybrali zkušeného realitního makléře? Níže uvedený seznam obsahuje otázky, které by jste měli položit každému makléři se kterým budete jednat a odpovědi na ně, vám pomohou s výběrem toho nejperspektivnějšího spojence pro prodej vaší nemovitosti.
Otázky pro perspektivního realitního makléře
- Pracujete jako realitní makléř na plný úvazek?
- Jak dlouho pracujete jako realitní makléř?
- Jaké média používáte k prezentaci nabízených nemovitostí?
- Znáte oblast ve které se nachází moje nemovitost?
- Můžu vidět pár doporučení od minulých klientů. (slouží jako reference pro Vás)
- Jakým způsobem byste vypočítal/la konečnou prodejní cenu mé nemovitosti?
- Jaký bude váš plán pro úspěšný a rychlý prodej mojí nemovitosti?
- Jakým způsobem mne budete informovat o vývoji prodeje nemovitosti?
Na co se zaměřit při výběru realitního makléře
- profesionalismus: profesionálové by měli pracovat na plný úvazek
- zkušenost: nechte nováčky, aby se učili na někom jiném, než jste Vy
- poctivost: věřte svým intuicím. Ten správný makléř bude mluvit od srdce
- spolupráce: některé nemovitosti se prodají proto, že Váš makléř kontaktoval jiného makléře
- vzdělání: evidence jeho profesních a obchodních zkušeností (certifikáty, ocenění)
- pravdomluvnost: reference od minulých zákazníků to potvrdí
Zdali už prodáváte nemovitost sami, anebo s pomocí realitní kanceláře, asi vždy budete chtít být zainteresováni při reklamě a prodeji vaší nemovitosti. Prodávající, kteří prodávají svépomocně potřebují být zvlášť dobře informováni v této oblasti, protože jejich úsilí bude stát proti desítkám (anebo stovkám) místních realitních makléřů. Jestli prodáváte s pomocí makléře, tak byste mu měli sdělit co si myslíte, že je nejdůležitější přednost vaší nemovitosti(kdo je zná lépe než vy?) a taky budete vyžadovat odezvu od makléře o jejich prodejních aktivitách v průběhu prodeje nemovitosti. Takže ať je už Vaše rozhodnutí jakékoliv, přejeme Vám hodně štěstí!